Srbija
Ivan radi u Begradu, dok je porodica u Čačku. Sa njima provodi vikende. Takvom rasporedu presudili su troškovi. Odlazak u Beograd i povratak koštali bi oko 3.000 dinara, koliko košta bezin ne računajući putarinu, i oko pet sati putovanja. Novčano, to je dvostruko više recimo od iznajmljivanja stana u prestonici i troškova.
"Put za Beograd u jednom danu i nazad u jednom danu sada nije isplativ. Da se ode jedan dan, da. Neko ko ima više dana posla, ne bi bilo smisleno da se vraća, zato što je ipak to ukupno pet sati", kaže Ivan Dmitrić.
Skraćen put na sat, kada bude završen Koridor 11, mogao bi da bude jedan od faktora u promeni odluke ne samo Ivana, nego i mnogih koji se zbog posla sele iz manjih gradova u veće. Odlaze u Niš, Novi Sad i Beograd. Prestonica godišnje postane bogatija za oko 15.000 stanovnika.
"Nije više u toku migracija selo-grad koja je bila tipična pola veka kod nas, nego se iz manje urbanih centara i sredina sele u ova tri najveća centra", ističe demograf Vladimir Nikitović.
Oni gradovi koji su se od pedesetih uvećali nekoliko puta, poput Kruševca, Užica, Leskovca danas ostaju bez stanovništa. Zaobilzili su ih putevi, ali i mogućnost da nađu posao.
"Infrastruktura je jedan od elementata, teško da je presudan, ali je bitan element u odluci ljudi. I dalje je to inercija kada ljudi krenu ka većim gradovima očekujući bolji život", dodaje Nikitović.
Srbija je na vrhu liste evropskih zemlja po razlici u razvijenosti - najrazvijeniji je beogradski region, dok su na drugom polu jug i istok.
"Putevi da, za to je potreban uslov, ne i dovoljan. Ali da krenemo od njega. Omogućiće da ti ljudi lakše komuniciraju, da odu u velike centre i da se vrate u istom danu. Dobri putevi omogućavaju podizanje novih fabrika, nema investitora koji će doći negde a da nema puta, vode i kanalizacije", napominje ministar bez portfelja zadužen regionalni razvoj Milan Krkobabić.
Da će novi putevi dovesti fabrike, a ne odvesti ljude nadaju se svi. Kompletan Koridor 11 od Surčina do Čačka trebalo bi da bude završen u narednih godinu i osam-devet meseci. Sledeće godine, prema obećanjima, trebalo bi da vidimo kraj i Koridoru 10.
Autori:Sanja Ljubisavljević i Slađana Miletić
Izvor: RTS